
הרינג הולנדי: Hollandse Nieuwe
הרינג הוא הדגל הקולינרי של הולנד — דג חי שהוקפא, רך ושמן. ה-Hollandse Nieuwe (הרינג חדש) מגיע רק במאי-יולי וזה המעדן האמיתי — שמן ומתקתק, שונה לחלוטין מהמוגש שאר השנה. אוכלים נכון: זנב באוויר, נוגסים מלמטה, או בלחמניית broodje haring עם בצל וחמוצים. הכי טובים: Stubbe's Haring (מ-1913), Frens Haringhandel. €3-5 לדג.
הרינג זה לא 'דג מומלץ' בהולנד - זה זהות לאומית. דייגים הולנדים תפסו הרינג בים הצפוני כבר במאה ה-14, וההמצאה שלהם של שיטת המלחה על האונייה (Willem Beukelszoon, 1380) היא מה שאיפשר להולנד להפוך לאימפריה ימית. אכילת הרינג כאן זה לא 'מנה' זה טקס לאומי שכל מקומי עושה לפחות פעם בחודש.
מה זה Hollandse Nieuwe (הרינג חדש)
פעם בשנה, באמצע מאי או תחילת יוני, מגיע הרגע שהולנדים מחכים לו: היום הראשון של ה-Hollandse Nieuwe (הרינג חדש). זה הרינג צעיר שנתפס בים הצפוני באביב המוקדם, כשהוא הכי שמן (לפחות 16% שומן) ולפני שהוא מטיל ביצים. הוא רך, מתקתק, נמס בפה כמו חמאה. העונה נמשכת מאי-יולי וזה ההזדמנות לטעום את ההרינג בצורה הטובה ביותר. אחרי יולי - עוברים להרינג קפוא (זה עדיין טעים, אבל אחרת).
ההכנה היא טקסית: הדג מנוקה, האוזניים מוסרות, השלד הפנימי מוצא, ונשארת רק בשר ועור הגב. הוא מומלח מעט (לא חמוץ כמו הרינג סקנדינבי) ולא מבושל - מוגש 'גלם'. למי שאוכל סלמון סשימי - זה דומה במרקם, רק יותר רך ושמן.
איך אוכלים נכון: 3 דרכים
| שיטה | איך עושים | מתי משתמשים |
|---|---|---|
| זנב באוויר | אוחזים בזנב, מרימים את הראש לאחור, נוגסים מלמטה | השיטה ההולנדית האותנטית, בעמידה ליד דוכן |
| חתוך לחתיכות | מבקשים 'gesneden' - חתוך לקוביות, אוכלים עם קיסם | התיירותית - פחות מאיים על הביגוד |
| Broodje Haring | בלחמניה לבנה עם בצל קצוץ וחמוצים | ארוחה מלאה - €5-7, נוח, מסודר |
כל אופציה מוגשת עם בצל לבן קצוץ דק וחמוצים קטנים (אוגרקי במלפפון). הבצל הוא חובה - הוא מנקה את השמן של הדג. אם מבקשים 'בלי בצל', נראה עליכם מוזר אבל יענו לבקשה.
איפה הכי טוב באמסטרדם: 4 מקומות
| מקום | כתובת | מחיר | המיוחד |
|---|---|---|---|
| Stubbe's Haring | Singel 5 (ליד התחנה) | €3.50-5 | מאז 1913, אחד הוותיקים והכי מכובדים בעיר |
| Frens Haringhandel | Koningsplein | €4-5 | תוצרת איכותית, פופולרי בקרב המקומיים |
| Volendammer Vishandel | Albert Cuypstraat 47 | €3-4 | מבעלים מוולנדם - הדייגים האמיתיים. כדאי לבדוק את החנות בשוק Albert Cuyp |
| Rob Wigboldus Vishandel | Zoutsteeg 6 | €3.50 | סמטה צרה, חיבה מקומית, broodje haring קלאסי |
Stubbe's היא הקלאסיקה - דוכן קטן ליד תחנת הרכבת המרכזית, פתוח מאז 1913, ועדיין באותו רעיון: אתה עומד, מקבל הרינג חתוך לקוביות עם קיסם, ואוכל בעמידה ליד התעלה. €3.50-5 לחתיכה. עומדים שם מקומיים בחליפה לצד תיירים, ולא משנה - כולם עומדים באותה צורה.
Volendam: עיירת הדייגים (טיול יום)
30 דקות מאמסטרדם באוטובוס (קו 316) - וולנדם היא עיירת דייגים ציורית עם בתים צבעוניים מעץ ונמל קטן. כאן הרינג הוא לא 'תיירותי' אלא חלק מהאופי. בעיירה יש 10+ דוכני דגים לאורך הנמל, רובם שייכים לאותן 4-5 משפחות דייגים ותיקות. המחירים זולים מאמסטרדם (€2.50-4 להרינג), המוצר טרי יותר, והאווירה אותנטית.
- Smit-Bokkum (סמוך לנמל) - משפחת דייגים מהמאה ה-17, מסעדה + חנות.
- Vischandel Klaas Schilder - דוכן ותיק, מחירים הוגנים, איכות מעולה.
- אתם יכולים גם לראות איך מעבדים את הדג - חלק מהדוכנים מנקים בזמן אמת.
- בעיר יש גם 'גבינת וולנדם' - גוּדה מקומית קצת שונה, כדאי לטעום.
מחירים: מה לצפות
| מוצר | אמסטרדם | וולנדם |
|---|---|---|
| הרינג בודד (זנב) | €3.50-5 | €2.50-4 |
| הרינג חתוך לקוביות | €4-5 | €3-4 |
| Broodje Haring (כריך) | €5-7 | €4-5 |
| צלחת מלאה (3 הרינגים) | €10-14 | €8-10 |
| טעימת דגים מעורבת | €12-18 | €10-15 |
טיפ ישראלי: הרינג הוא דג עם סנפיר וקשקש - באופן עקרוני כשר. אבל יש שני סייגים חשובים: (1) בהולנד אין השגחה רבנית על ההכנה, חלוקה במפעל עם דגים לא כשרים, וכלי הטיפול משותפים. (2) החמוצים שמוגשים עם ההרינג עשויים להיות בחומץ יין שאינו כשר (סתם יינם). למחמירים: ההרינג עצמו - אפשרי לאחר ניקוי בבית. החמוצים - בעייתיים. בצל לבן - בסדר. למבקשי הכשר מהודר: לוותר על החוויה הזו ולצרוך דגים בחנויות Maoz או Mouwes.
טעות נפוצה: לקנות הרינג בסופר
אל תקנו הרינג בסופרמרקטים הולנדיים. ההרינג בסופר הוא מסוג 'maatjes' מוקפא במחיר נמוך, איכות בינונית, ועם תוסף שמן צמחי. ההבדל בין זה לבין הטרי בדוכן הוא דרמטי. שווה לשלם €4 אצל Stubbe's ולא €1.50 ב-Albert Heijn.
מתי הכי טוב לטעום
אם הביקור בהולנד הוא מאי-יולי - אתם בעונת ה-Hollandse Nieuwe וזה הזמן האידיאלי. אם בחורף - ההרינג עדיין טעים אבל קצת פחות שמן. ההזדמנות הכי גדולה: 'Vlaggetjesdag' (יום הדגלים) בעיר Scheveningen - תחילת יוני, חגיגת פתיחת עונת ההרינג עם תהלוכת אוניות וטעימות חינם של הקציר הראשון.
















